Saunayoga Healthy Back

Vad kul att just du har hittat till min sida!
Övningarna i mina pass stärker och stretchar alla kroppens större muskler, samtidigt som du får en härlig stund av mindfulness – medveten närvaro, som ger dig kraft i vardagen. Saunayoga passar alla och rörelserna kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga.

Många utövare av Saunayoga tycker att det bästa med yogan är närvaron de upplever under passet i bastuns tystnad och den mentala avkoppling som de känner efter passet. Så hoppas jag att även du kommer känna.

Med Saunayogas hjälp kopplar du enkelt bort omvärlden. Det är lättare att känna närvaro i dämpad belysning, där det inte finns några mobiltelefoner, inga speglar, inga måsten och ingen press att prestera. Dessutom får hörseln vila i bastuns tystnad. För många är Saunayoga en slags meditation – en kvinna sa att det kändes som en semester för sinnet och massage för kroppen.

Snygg hållning med saunayoga
Saunayoga Healthy Back är ett uppbyggande och energigivande pass för din rygg och nacke. Saunayoga passar alla och rörelserna kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga.

Förhindrar och minimerar besvär i ryggen och nacken
Besvär som kan uppstå när du sitter större delen av dagen vid en dator eller tränar hårt.

Inspireras av enkla och lugna rörelser
Små saker som vi gör i vardagen kan ge stora förändringar. Låt dig inspireras av dessa enkla och lugna rörelser som släpper spänningar i ryggen och nacken. Försök att planera in passet i dina veckorutiner.

Speciella redskap
Du kan göra rörelserna i bastun antingen genom att ta med dig en mobil, dator eller surfplatta och placera den till exempel på golvet, på en ställning eller på en stol framför dig. Alternativt kan du skriva ut träningsprogrammen, med beskrivande text och bilder på övningarna, som du kan ta med till bastun. Har du inte tillgång till bastu, kan du praktisera rörelserna på en stadig bänk eller stol. Det kan även vara en bra idé att öva på rörelserna innan du går in i bastun, ifall du inte vill ta med din mobil eller surfplatta.

Innehåll
Var: Du genomför övningarna sittande i bastu.
Utrustning: Ha gärna på dig lätta träningskläder som till exempel ett linne och shorts samt ta med dig en liten handduk och vattenflaska.
Tidsåtgång: Passet tar cirka 15-20 minuter.
Tänk på att: Se till att temperaturen i bastun är behaglig, cirka 45-50 grader.

Stäng av telefonen och annat som kan störa.
Ge dig själv några värdefulla minuter.

Hoppas vi ses!
//Tiina

 

Dela med vänner

Detta är

En yogakurs.

Du får

7 kapitel, 6 filmer.

För vem

Passar alla.

Du behöver

Tillgång till en bastu.

Här ser du kursens kapitel

1

Kursinnehåll

2

Sittande örnen och axelöppnare

Saunahälsning

Mjuk vridning

Uppbyggande rörelse för ryggen

3

Avslappning

Tack!

Här kan du ladda ned alla övningar

Lär känna Tiina Vainio